Folkgrupper

En kultur är de seder och trender en viss grupp av människor utövar. Världen efter undergången är glest befolkad med mer eller mindre isolerade grupper. Dessa grupper har utvecklat mer eller mindre unika kulturer. Här beskriver vi de fyra generella grupperna för att få en överblick. Vi uppmanar spelaren att utveckla sin egen grupps seder och bruk.
 
 
Rödnackar
 
Här och där ligger små jordbrukande samhällen och befästa gårdar. Livet är hårt, slitsamt och skoningslöst. Ekosystemen är opålitliga och instabila. Tillgångarna är små och lyxen är lite. Detta har satt sina spår i hur morgondagens bönder utvecklade sig, de bär praktiska kläder som tål det dagliga arbetet och är lätta att tvätta.
Status bland denna grupp är ofta materiela tillgångar, att kunna stoltsera med många svin, en fin tjur eller rent av en atomtraktor väcker grannens avund. Att kunna låta sin äldsta dotter gå till bröllopet i en vit klänning i nytt ylle kan skapa prat i flera år, det kan ge en plats i byrådet och mer makt. Makt är första tjing på åkermark, det är rätten att bestämma över andra.
En varning bör gå ut till den som tror att bonden är en fredlig typ som man lätt kan sko sig på. Så är inte fallet, bonden är van att klara sig på egen hand eller i små grupper, de är vana att försvara sig mot plundrare och vilda djur. De kommer försvara sitt och de kommer att sitta bakom sina murar med bågar och slungor något som många skurkar lärt sig den tuffa vägen.

 
 
De världsvana
 
I större bosättningar, städer, handelscentra och andra platser där många kulturer möts har en egen kultur utvecklats.
Där är det synliga det viktiga, du bär din rikedom på din kropp och det är ett tecken på din egen framgång. Bjärta färger, tuffa vakter, ett husdjur, kläder i bra skick från den gamla världen och mer mat än vad du kan äta är saker som många strävar efter.
Teknologi från innan smällen är ett måste i varje rik handelsmans hem, en pipboy är något folk mördat för att komma över. Att få ha en sådan på armen lockar till samtal och något som står framme på festen för allas beundran. Att kunna spela musik direkt ur en maskin utan att behöva ha någon som står och spelar den tillhör ett måste för varje boss av minsta värdighet.
Ett yrke som fått hög status bland de världsvana är prylofixen. En person som kan laga och tillverka teknik. En mästare kan tjäna sin egen vikt i guld i en små kungs hov.

 
____________________________________________________________________________________________________
 
Nomader och annat löst folk
I vildmarken bor det vilda folket, de som inte följer samma regler som oss andra. De är banditer, de är krigsherrar, de är nomader som lever i symbios med naturen, de är pälsjägare och de är ermiter med ett kall. De är kort och gott en salig samling med folk som alla i stort sett har olika ideal och seder men här kommer en överblick.
 
Banditer och plundrare
 
Grupper med män och kvinnor som lever på att ta av andra, de kan vara enstaka individer men även större gäng ledda av brutala ledare. De visar lite empati för andra och är i stort en cancerböld på samhällskroppen. De lever hårt och de lever kort. De klär i rustning som ingjuter fruktan i andra, de kan ha skalpar i bältet och de kan klä sina bosättningar med skallar och fanor från fallna fiender. De krigar med varandra och de har inte sällan en ledare som är hårdast av dem alla. En ledare att frukta.
Deras mode är klassiskt svart och militärgrönt med nitar och taggtråd. Stora vapen, stora axelskydd och stora tuppkammar ger status , tatueringar är vanliga och inte överdrivet ofta med hjärtan som motiv. Kort och gott, de är din mardröm.

 
 
Nomaderna
 
Det finns en rad olika klaner som överlevt tiden efter smällen genom att samarbeta.
 
Vildfolket, eller Frisjönklanen liver av jakt och fiske vid Frisjön och dess ö norr om Bockaby är bra exempel på dessa stammar.
 
De lever i mindre grupper om tio-tjugo personer som strålar samman med andra grupper ur klanen för att fira högtider och hålla ting. De är stolta och de är lojala mot varandra. De skyddar det som är sitt men håller sig i det fördolda och syns mest när de bedriver handel med tex rödnackar som lever i deras närområde. De använder kläder i naturmaterial och smyckar sig själva med krimskrams från den gamla tiden, ett tändstift blir en vacker hårprydnad, en spegel blir en symbol för mod osv.
 
Vildfolket dyker upp ur intet och försvinner lika fort igen. De kan sin natur, vet vilka växter som är farliga och vilka som går att äta, de vet var det finns metadjur och var det strövar gastar, de är skogens vålnader.
De dyrkar den uråldrige som lever på botten av sjön som där vilar inför nästa renande smäll. Till honom offrar de och till honom kallar de om råd. Ibland skickar han sina tjänare upp ur sjöns djup. Dessa varelser ses som heliga och deras önskan är folkets lag.
 
Polygami. Eftersom vildfolket inte har privata ägodelar utan delar på allt finns det inget behov av arvsrätt. En kvinna väljer för natten vem hon delar hydda med, ibland gör hon det ofta med samma, ibland byter hon regelbundet. Hon delar dock inte med syskon, det har den uråldrige förbjudit. De barn som kommer ur detta är hela gruppens intresse och barnet välkomnas in i klanen vid det årliga soltinget.
Soltinget. Soltinget är den årliga fest för att fira naturens fruktbarhet och gåvor, man tackar för att djuren åter fått ungar, för att den frukt som snart skall digna från träden och för de barn som skänkts av den uråldrige. Man äter stora mängder hänglav för att nå närmare den uråldrige, klanen älskar, strider, dansar och får visioner om framtiden. Under denna natt stiger den uråldrige in i en moder (en ung kvinna som lever i celibat och har krafter att läka och se den andra världen) som sedan talar med klanen. Modern avslutar sedan natten igenom att utse nästa års klanledare.
Den nuvarande ledaren är en kvinna vid namn Ulta Enöga.