Regler

STÖLD

Att spela tjuv, rövare, bandit eller annat synonymt är roligt. Men vad är tillåtet att stjäla ingame? Vi arrangörer hoppas på sunt förnuft och att tjuv och offer kan bjuda på sig själva i samförstånd. På Valvet råder följande regler.
 
Kaps går att stjäla. Det är ingamepengar och delas ut av arrangörer till spelare innan lajvet börjar.
 
Post-It lappar eller offrunan används för att markera saker som inte får interageras med under spel. I en värld av tjuvar och den starkes rätt kan det annars förekomma att man blir av med saker ingame så: Det som ni har som privat packning markeras med Post-It lappar eller offrunan.

(Offrunan)
 
Är ni osäkra på vad man får ta, ta inget alls och återkom när ni vet. Om du tagit ett personligt föremål från en spelare (med spelarens medgivande) så bär du ansvaret för att föremålet kommer tillbaka till ägaren.
 
Gällande vapen och utrustning som deltagare bär på så uppmanar vi att spelare emellan kommer överens om det är ok att en bov som knockat en annan får ta offrets vapen/utrustning eller ej. Säger offret nej, så är det nej.

LAGEN

Spelare uppmanas att behålla sina offgame grejer och andra grejer de inte vill ska kunna bli stulna under exempelvis en filt som har den kända off-runan. Allt som är märkt med off-runan får ej tas ingame. Vi arrangörer rekommenderar varmt spelare att ha med sig föremål som är tillåtna att bli stulna. Det skapar konfliktspel vilket är det vi vill ha i lajvet.
 
Om det uppstår en situation där det spelas ut en konflikt i exempelvis baren; Bosse är sur på Greger för han fuskade i ett spel och vann fult så Bosse väljer att bråka med Greger genom att slå honom med sin knölpåk. Greger är inte sen med att ta upp sitt järnrör och slå tillbaka. Men då kommer den hjältemodiga lagmannen Robert och stoppar bråket. Han anser dock att både Bosse och Greger är för berusade av barens snabbskott och litar inte på att knölpåken och järnröret stannar i fredligt läge, så Robert konfiskerar deras tillhyggen och säger åt dem att de kan hämta ut dem när solen vandrat till trädtoppens vänstra sida (ca en timma senare eller uppgjord tid). Robert kräver då att Bosse och Greger hostar upp varsitt kaps som böter för tumultet på baren – för bråka på baren är dålig business. Sånt gör en bara inte.
 
Med andra ord – lagmännen har rätten att konfiskera era vapnen när stridigheter innanför deras mark av befogenheter uppstår. De kommer då inte användas utan läggas undan så att en kan säkerligen kan stjäla tillbaka det om en är en riktig bov eller vara laglydig och invänta tiden och böta en kaps (eller annan summa beroende på om du är omtyckt av lagmannen eller ej). Men ni skall alltid få tillbaka era vapen i samma skick som de togs.

HANDFÄNGSEL

Bockabys lagmän kan använda sig av handfängsel. Vi tar dock hänsyn till individer som upplever obehag av att bli handfängslade. Hen kan därför välja att inte bli det, vilket sker i samförstånd mellan offret och lagmannen ifråga. Väljer man att inte bli handfängslad, så får du inte fly.

FLYKT

Som handfängslad så kan hen försöka dyrka eller klippa upp fängslet och det sker med lämpligt propps (tar ca 5 min). Lämplig props är bultsax eller dyrkar, som tex hårnålar eller professionella låsdyrkar. Här bör en dock beakta ifall ens karaktär verkligen har sådana kunskaper eller ej.

FÄNGSLAD

Att vara fängslad: Fångenskap utgörs under max 1 timma. I samförstånd med lagman eller tillfångatagare kan en dock acceptera längre tider. (Oavsett tider så måste offret ges tillgång till mat och vatten samt toabesök.)

VAPEN

Vad det gäller så kallade Boffervapen, så tillåter vi enbart latexvapen eller liknande, för att bibehålla så mycket realism som möjligt. Vi ser enbart vapen som stämmer överens med visionen för vår värld i en efter katastrofen-värld. Vanliga vapen är tillhyggen såsom järnrör, machete, stora och små knivar, yxa, stekpanna osv. Vapen som ser fantasy, medeltid eller annan tidsepok är inget vi eftersträvar och undviker helst. Det går säkerligen att få tips på försäljare i vår facebook-grupp https://www.facebook.com/groups/473722595977154/
 
De flesta kan ha ett tillhygge men vi vill att ni tänker efter noggrant om era roller har ett tillhygge eller ej.

SKJUTVAPEN

Skjutvapen är det inte fri tillgång till. Vi har valt att binda tillgången till yrkeskategorier då skjutvapen och ammunition är en bristvara. Men yrkesgrupper såsom zonfarare, rövare och banditer (till viss mån), Katedralens soldater, Posten, legosoldater, karavanvakter, prisjägare och storvilts jägare har större tillgång till skjutvapen. Utseendemässigt vill vi se slitna och pimpade skjutvapen. De är inte direkt tagna från fabriken i nytt tillstånd utan har varit med om ett och annat.
 
Vi vill endast ha skjutvapen med en tydlig knall och är godkänd av en arrangör. Andra skjutvapens-propps kan förekomma men kommer inte ha någon ammunition ingame eller rent av inte fungera.
 
Vi rekommenderar att använda er av WM-mekanismen. Det ger en bra knall. Andra knallvapen kan godkännas efter att det tagits i diskussion med en arrangör. Till WM-mekanismer så står arrangörerna för utdelning av ammunition. Det finns inte mycket och därför är ammunitionen värdefull. Annan form av mekanism kommer spelaren och arrangören överens om hur mycket ammunition som spelarens karaktär har och det skall respekteras. Missbruk av ammunition kommer inte att tillåtas.

SKJUTA

Om en önskar skjuta någon så markerar en högt sitt mål. Exempel: Greger har en pistol som han i vredesmod tänker använda på Bosse. Men för att alla, speciellt Bosse, ska förstå att han är målet så ropar Greger tydligt: “Bosse! Nu jäklar skjuter jag dig i benet!” PANG! Spelaren Bosse mottager informationen, skottet och väljer då om Greger har träffat honom i benet eller ej. Träff ligger alltså alltid i den beskjutnes ögon. Visa gott omdöme och det blir roligare för alla.

HÄLSA
 
En människa har en hälsa på 2 poäng, även kallat för två kroppspoäng.
 
En människa tål ett slag med ett vapen men efter två träffar så är människan utslagen och som utslagen behöver du spendera minst 10 minuter under läkarvård.
 
En träff från ett skjutvapen gör att människan är utslagen och behöver spendera minst 15 minuter under läkarvård.
 
Som utslagen behöver du läkarvård och efter vården skall du spela ut din skada i minst en timma. Som utslagen kan en på sin höjd kräla, stappla framåt för att således  få hjälp och vård. Det är fullt tillåtet att spela ut skada betydligt längre än det som har listats, det rekommenderas varmt. Viktigt att tänka på är att dessa regler gäller människor. Gastar och meta-varelser har andra regler och står under deras information som finns i fliken Världen
 
Rustningar ger 1 extra hälsonivå och är något som skall godkännas av en arrangör.

 
DÖDEN

Du dör inte med din karaktär om du inte själv väljer det. Ha med ombyte om du kan tänka dig att dö med din roll.
 
SLÅ MEDVETSLÖS

Det går att slå människor och gastar medvetslösa men inte meta-varelser, ty de är så tjocka i huvudet. Det behövs ett trubbigt tillhygge som du lätt lägger på offrets axel och du säger “Knock”. Offret slås då medvetslös och är utslagen i ca 5 minuter. När offret vaknar har hen huvudvärk och har svårt att minnas stunden precis innan hen blev slagen medvetslös. Är det en suprise attack så kommer offret inte minnas förövaren men har förövaren och offret haft en situation en stund innan som leder till att offret plötsligt vaknar upp med huvudvärk är det lätt med slutledningsförmågan (även om det inte behöver innebära att det är rätt).